Jūrinis girtuokliavimas būna nevaldomas

Vidmantas Matutis

Faktas su jūra susietoje veikloje masinis girtuokliavimas dar vis dažnas reiškinys

Yra mažiausiai trys kategorijos žmonių susietų su laivyba, veikla jūroje, kurių girtuokliavimas vykstant į darbą tampa rimta problema.

Išgėrimai pasideda autobuse

Pirma kategorija yra į darbą užsienyje vežamų darbuotojų grupės. Dažniausiai tai būna su laivų remontu, statyba susietos grupės, kurių darbdaviai yra Lietuvos kompanijos, bet užsienyje jos turi užsakymus.

Su išgėrimais yra žiauri problema. Kuo toliau tuo ji labiau ryškėja. Netikėjau, kad žmonės gali tiek gerti. Nutrūksta nuo grandinės. Būna, kad nuvežame ir parvežame taip ir nesugebėjusius išeiti į darbą, neišsiblaiviusius“, – atviravo vienos Klaipėdos bendrovės savininkas, paprašęs, kad nei jis, nei bendrovės pavadinimas nebūtų minimas.

Įprasta, kad žmonių grupėms vykstant į darbą išgėrimai prasideda autobuse. Pradžioje už susitikimą, susipažinimą, dėl kompanijos, kad greičiau bėgtų laikas… Dalis išgeria ir užmiega autobuse, dalis netgi ieško nuotykių. Prisimintas atvejis Vokietijoje, kai autobusui „autobane“ sustojus kamštyje vienas girtas vyrukas išlipo ir išėjo savo keliais.

Pastebėta, jog ypač smarkiai geria jauni iki 30 metų žmonės. Kartais užsiveda net kelioms savaitėms.

Su vyresniais paprasčiau, pasakei, kad užtenka gerti, laikas į darbą ir jie nurimsta. Jaunimas agresyviai siunčia į visas keturias puses. Kai grąžiname namo puola rašinėti skundus“, – pasakojo darbdavys iš Klaipėdos.

Kompanija daro specialią atranką, kad nepakliūtų vadinami „zavadylos“, kurie ir patys išgėrę yra nevaldomi, ir kitus užveda. Bet vis tiek kas nors prasiskverbia, nes ant kaktos žmogui neparašyta, kad išgėręs jis sužvėrės.

Įsiūtis peraugo į muštynes

Kita geriančių žmonių kategorija yra jūrininkai. Nuo seno laivuose, o ypač žvejybiniuose būdavo įprotis gerti. Tai darydavo tyliai, slapstantis nuo vadovybės. Bet kartais ir laivų kapitonai neatsispirdavo pagundai.

Anuomet žvejybiniuose laivuose dirbęs Vytautas Bražulis prisimena, kaip nušalino iš laivo girtą kapitoną. Kitas atvejis buvo, kaip surado ugnies gesintuve sumaniai įrengtą savos gamybos raugo fabrikėlį.

Bet tai buvo seniai, o kaip dabar? Prieš kelis metus dar būdavo pranešimų, kad prie Danijos krantų sulaikytame ar į incidentą pakliuvusiame laive kapitonas buvo girtas. Dažniausiai tai būdavo kapitonai iš postsovietinių šalių. Jūrininkams plaukiant į Baltijos jūrą Danijos sąsiauriuose būdavo dažnesni įvairūs incidentai.

Kaip dabar darbininkai, taip ir jūrininkai grįždami iš laivų ar važiuodami į juos keičiant įgulas girtuokliaudavo. Vienos Klaipėdos autobusų kompanijos vairuotojas Antanas papasakojo daugybę atvejų, kas vykdavo autobuse vežant iš laivų jūrininkų įgulas.

Jam ypač įsiminė vienas reisas vežant didžiausio buvusios Lietuvos jūrų laivininkystės laivo įgulą iš Talino į Klaipėdą. Į autobusą jūrininkai įsėdo pikti, prasidėjo aiškinimasis, kas ko nepadarė, kad laivui per audrą užgeso variklis, jis vos neužplaukė ant seklumos. Aiškinimasis vyko prie butelio. Kai vieni įgulos nariai jau miegojo, kiti dar girtuokliavo, apsižodžiavo, pradėjo muštis, iškruvino autobuso sėdynes.

Vairuotojai problemų nebekelia

Prieš porą dešimtmečių girtų vairuotojų orgijos vykdavo iš Klaipėdos plaukiojančiuose jūrų keltuose. Kildavo muštynės, santykių aiškinimasis persikeldavo ir į teismus. Ypač dideli išgėrimai vykdavo 32 valandas tarp Klaipėdos ir Kylio plaukiojančiuose keltuose. Būdavo toks įprastas vaizdelis, kai sunkvežimius į keltą įvarę vairuotojai įsikuria jiems skirtose vidinėse kajutėse, o po to būriais po 3-4 eina į laivo laisvos prekybos parduotuvę ir perka po 4-5 litrinius butelius pigiausios degtinės. Paėmus ant drąsos eidavo aiškintis santykių, tarp atskirų kompanijų, kitų miestų vairuotojų. Būdavo ir taip, kad atplaukus keltui į uostą vairuotojas dar nestovi ant kojų, jo sunkvežimį iš kelto išvaro draugai ar bendradarbiai.

Vairuotojai iš Lietuvos sugebėdavo „prisidirbti“ ne tik keltuose. Vienos vežėjų kompanijos savininkas pasakojo atvejį, kaip vienu geriausių laikytų vairuotojų, užėjus daugiadienėms, pametė „furą“ Vokietijoje ir iškeliavo namo pėsčiomis.

DFDS Seaways“ komunikacijos ir viešųjų ryšių vadovas Baltijos šalims Vaidas Klumbys aiškino, kad dabar jūrų keltuose problemų dėl vairuotojų girtuokliavimo nebėra. Keltai plaukia greičiau, todėl vairuotojai nebegeria, nes nebespėtų išsiblaivyti. Sugriežtinta kelių policijos kontrolė tiek Kylio, tiek Klaipėdos uostų prieigose. Ir pačiuose laivuose įvesta sistema, kad jei vairuotojas ką nors iškrečia laive, kitą kartą jis jame jau yra nepageidaujamas.

Žymiai didesnės problemos keltuose būna su žmonėmis, kurie grįžta iš darbo užsienyje. Atėję į keltą turėdami pinigų kartais jie pasijaučiantys karaliais. Aistroms keltuose gesinti specialiai yra samdomi apsaugos darbuotojai.




    avatar

    Mūsų draugai

    klaipedos naujienos