Laivų katės – jūreivių kompanionai

Venantas Butkus

Pagarba Trimo skulptūra Doningtone, Flinderso gimtojoje vietoje

Jei ne laivų katės, pasaulio žemėlapis šiandien galėjo atrodyti kitaip – įsitikinęs vokiečių rašytojas Detlefas Bluhmas.

Tikrovė ir prietarai

Jis išleido, ko gero, vienintelę pasaulyje knygą, kurioje pagal išsamius tyrimus rekonstruota laivo kačių istorija. Jis surinko daug įdomių faktų apie jų nuotykius jūroje.

Iki 20 a. katės jūrų kelionėse buvo savaime suprantamas dalykas. Vandenynų platybėse katės saugojo maisto atsargas nuo pelių ir žiurkių. Be to, pasak D.Bluhmo, jos atlikdavo ir kitą vaidmenį griežtai hierarchiniame ir kartais žiauriame jūreivystės pasaulyje. Toli nuo namų atsidūrusiems jūreiviams, katės siūlė draugystę, kuri praskaidrindavo monotonišką laivo gyvenimą, dovanodavo geras emocijas.

Manyta, kad katės turi stebuklingų galių nuspėti orus ir laivo likimą. Jei katė laižo kailį paplaukiui, įgula gali tikėtis, kad į bures pūs palankus vėjas. Jei, laižo kailį prieš plauką, reikia laukti audros. Čiaudėjanti katė pranašavo lietų. Kai kurie iš šių įsitikinimų buvo pagrįsti. Katės tikrai sugeba pastebėti oro pokyčius.

Didelę reikšmę jūreiviai teikė ir asmeniniam santykiui su laivo kate. Einanti jūreivio link, ji pranašauja sėkmę, nutolstanti nuo jo nusineša laimę. Nuo jūreivio bėganti katė reiškė, kad šis pasmerktas. Įgulą, išmetusią katę už borto, laukia baisi audra. Jei ji ir sugebės išgyventi žūties, sulauks prakeiksmo, kuris truks devynerius metus.

Nepaisant jūreivių pagarbos katėms, jos sulaukdavo ir ne tik draugystės. Portugalų jūrininkas Vaskas da Gama užrašuose mini, kad 1503 m. grįžtant iš Indijos laivai buvo pakrauti prekėmis, tačiau įgulai pritrūko maisto. Norėdami išgyventi, jūreiviai suvalgė laivo kates ir šunis.

Pasmerktas laivas be katės

Manyta, jog tas laivas, iš kurio stovint uoste pabėgo katė yra pasmerktas. Galima tuo netikėti, tačiau laivo kačių istorijoje visko būta.

Kanados keleiviniame laineryje „Empress of Ireland“ gyveno katė Emmy. 1914 m. gegužės 28 d Kvebeko uoste ji staiga dingo. Įgulos nariai mylimą katę surado uoste ir parnešė į laivą. Ji vėl pabėgo. Kitą rytą laineris, vos išplaukęs iš uosto, susidūrė su krovininiu laivu „Storstad“ ir per 14 minučių nuskendo. Žuvo daugiau kaip tūkstantis žmonių.

Panašus likimas ištiko ir prancūzų pakrančių apsaugos paradinį šliupą „Voltigeur“. Jame gyveno katinas Bušikas. Jį labai mylėjo įgula ir laivo kapitonas. Kai jis išėjo į pensiją, naujasis laivo vadas, išmetė katiną už borto. Naktį jis sugebėjo įsiropšti į „varnų lizdą“ stiebo viršūnėje. Naujasis kapitonas nutarė dar kartą atsikratyti katinu. Įgulai protestuojant, jis išlaipino Bušiką nuošaliame paplūdimyje už 20 mylių nuo gimtojo Tregje uosto.

Netekus katino, „Voltigeur“ įgulai pradėjo nesisekti. Buvo pakeistas takelažas ir balastas, šliupas nebemanevravo taip gerai, kaip anksčiau. Kartą senas jūreivis garsiai pasakė, kad visos nesėkmės kyla dėl dingusio katino, kuris buvo tapęs jų sėkmės talismanu.

Kapitonas jūreivį pavadino kvailiu, tačiau įgula manė kitaip ir kelias dienas vietoj to, kad sąžiningai eitų tarnybą, voliojo durnių. Kapitonas sutiko Bušiką gražinti į laivą, bet nežinojo kur jį rasti. Pasak jūreivių, Bušikas yra patyręs katinas ir ras kelią į gimtąjį uostą.

Kol laivas plaukiojo, katinas po daugybės nuotykių išties grįžo į Tregje. Pamatę jį miestelėnai pamanė, kad „Voltigeur“ nuskendo. Nepasirodant šiam tris paras jau rengėsi užsakyti mišias už žuvusius. Bet laivas sugrįžo, nes Bušikas jo laukė. Jis vėl tapo jo nariu. Šią istoriją 1861 m. biografinėje knygoje aprašė Abvilio muitininkas ir pakrančių apsaugos eskadros vadas Žakas Buše de Pertesas.

Ištikima draugystė

Labiausiai žinomas ir jūreivių vertinamas yra laivo katinas Trimas. Jis gimė 1799 m. tyrimų laive „Reliance“, kuriam tada vadovavo britų tyrinėtojas Mattevas Flindersas (1774-1814).

Trimas pasižymėjo žaismingumu ir nepakartojamais nuotykiais.

Per 1801-1803 m. M.Flinderso ekspediciją Trimas tapo pirmuoju pasaulyje katinu, kuris apiplaukė Australiją. Kartografinėse kelionėse jis ypatingai susidraugavo su kapitonu M.Flindersu. Laivo sandėliuose katinas naikindavo graužikus.

1803 m. rugpjūčio 17 d. laivas užplaukė ant rifų. Įgulai teko laukti du mėnesius, kol ją išvadavo. Trimas elgėsi pavyzdingai. Po avarijos M.Flindersas, Trimas ir dalis įgulos su laivu „Cumberland“ nuvyko į Prancūzijos valdomą Mauricijaus salą. Ten visa komanda buvo uždaryta į kalėjimą. Mat Anglija ir Prancūzija vėl tapo priešininkėmis, o „Cumberland“ įgula to nežinojo.

Trimui kalėjimas nepatiko, jis ne kartą iš jo pabėgo. Po dviejų savaičių katinas dingo visai. Net 10 Ispanijos dolerių atlyginimas, paskelbtas salos laikraštyje, neatnešė jokios sėkmės. M.Flindersas spėjo, kad nepaprastai patiklų katiną, ko gero išvirė ir suvalgė plantacijose dirbę juodieji vergai.

Būdamas gyvas M.Flindersas neįvykdė pažado pastatyti epitafiją laivo katinui ir draugui Trimui. Tik 1996 m. Johnas Cornvellas pastatė bronzinę Trimo skulptūrą vienoje Sidnėjaus bibliotekoje, kurios kavinė buvo pavadinta Trimo vardu. 2014 m. princas Villiamas Australijos namuose Londone atidengė natūralaus dydžio M.Flinderso statulą, prie kurio kojų glaudžiasi Trimas.

Oficialiai įteisinti ir uždrausti

Apie kačių svarbą jūreivystėje byloja įvairiose šalyse priimti įstatymai ir potvarkiai. Pavyzdžiui, 13 a. Prancūzijos jūrų teisės kodeksas „Roles d’Oleron“ nurodė, kad laivų savininkai turi būti atsakingi už žiurkių sugadintas prekes, jei nukentėjusiame prekybos laive nebuvo katės.

Škotijos karalius Aleksandras II, gyvenęs 13 a., buvo išleidęs dekretą, kuris nurodė, kad pakrantėje sudužęs laivas vis dar laikomas jo savininko nuosavybe, jei jame yra gyvas žmogus, šuo arba katė.

Žanas Batistas Kolberas, finansų ministras valdant Liudvikui XVI, Karaliui Saulei, reikalavo, kad visuose Prancūzijos laivuose, kariniuose ir prekybiniuose, būtų laikoma po dvi kates. Be jų laivas neišleidžiamas į tolimą kelionę.

Austrijos-Vengrijos monarchijos kariniame jūrų laivyne buvo įteisintos „oficialios laivo katės“, kurių išlaikymą tekdavo padengti iš biudžeto.

Didžiosios Britanijos Karališkasis jūrų laivynas 1975 m. uždraudė kariniuose laivuose laikyti kates. Panašiai pasielgė ir daugelio kitų valstybių kariniai laivynai. Taip baigėsi šimtmetinė tradicija kupina nepakartojamų istorijų.

 




    avatar

    Mūsų draugai

    klaipedos naujienos