Jūra

Venantas Butkus

2015-10-26, 10:57

Drama prie trijų karalių salų

Drama   prie   trijų   karalių   salų
Laivas: garlaivis „Elingamite“ nuskendo užplaukęs ant rifo.
© DMN nuotr.

Naujosios Zelandijos Trijų Karalių salos pasauliui žinomos dėl incidento su garlaiviu „Elingamite“. Jo nuolaužose gulinti auksą ir sidabrą iki šiol bando pasiekti lobių ieškotojai.

Įprastas reisas ir rifai

Ankstų sekmadienio rytą, 1902 metų lapkričio 5-ąja, 98 metrų ilgio keleivinis-krovininis garlaivis išplaukė iš Sidnėjaus į Oklandą. Tai buvo įprastas reisas per Tasmano jūrą, plytinčią tarp Australijos ir Naujosios Zelandijos. Prieš ketvirtį amžiaus Anglijoje statytas garlaivis jau kelerius metus sėkmingai plaukiojo tuo maršrutu perveždamas keleivius, paštą ir įvairius krovinius

Į savo lemtingąjį reisą garlaivis „Elingamite“ išplaukė turėdamas 136 keleivius ir 52 dėžes auksinių bei sidabrinių monetų, skirtų Naujosios Zelandijos bankams. Dabartinėmis kainomis šių pinigų vertė siekė apie 2 milijonus dolerių.

Garlaivio 58 žmonių įgulai vadovavo jūrų kapitono sertifikatą turintis Ernestas Atwoodas,  Didžiąją kelio dalį garlaivis įveikė sėkmingai. Po keturių dienų, artėjant prie Naujosios Zelandijos, „Elingamite“ pateko į tiršto rūko juostą. Kapitonas įsakė sumažinti greitį iki 5 mazgų, į laivo priekį pasiuntė stebėtoją.

Nepraėjus nei valandai pasigirdo aplinką stebinčio jūreivio šauksmas: „Priekyje rifai!”. Mašinų skyriui akimirksniu buvo sukomanduota: „Visu greičiu atgal!“. Deja, jau buvo per vėlu. Laivas 1902 metų lapkričio 9-osios vidurdienį užšoko ant Trijų Karalių salų rifų.

Išsigelbėjo ne visi

Trijų Karalių salos (13 įvairaus dydžio) nuo Naujosios Zelandijos šiaurinės pakrantės nutolusios per 35 jūrmyles. Greitos pagalbos čia nesulauksi. Todėl kai didžiulės bangos pradėjo daužyti laivą į povandenines uolas, įgula skubėjo nuleisti gelbėjimosi valtis ir plaustus. Tuo metu apie brangų krovinį niekas negalvojo: gyvybė svarbiau.

Kapitonas E.Atwoodas ir jo padėjėjas A.Berketas nepaliko laivo iki paskutinės minutės. Juos vėliau ištraukė iš vandens.

Per gelbėjimosi operaciją dėl įvairių priežasčių žuvo 28 keleiviai ir 17 įgulos narių. Į valtis patekę žmonės bandė plaukti toliau – iki Naujosios Zelandijos, kiti – į netoliese matomas salas su stačiais uolėtais krantais. Jiems labiausiai ir nepasisekė. Vienas plaustas su 75 žmonėmis pasiekė vieną artimiausią salą ir jie sėkmingai išsilaipino ant uolos atbrailos. Juos po dviejų dienų iš čia paėmė keleivinis laivas „Zealandia“ ir nugabeno į Oklandą.

Kaltas netikslus žemėlapis

Lapkričio 28 dieną Oklande buvo pradėtos tirti garlaivio „Elingamite“ žuvimo priežastys. Specialios komisijos išvados buvo negailestingos kapitonui E.Atwoodui. Pasak jos, kapitonas prie Trijų Karalių salų neapdairiai vedė laivą, neatsižvelgė į kompaso deviaciją, pakrančių sroves.

Atsižvelgiant į kapitono E.Atwoodo parodytą didvyriškumą gelbstint žmones, teismas sušvelnino nuosprendį – priteisė tik 50 svarų sterlingų baudą ir atėmė kapitono diplomą.

Po aštuonerių metų, kai apie garlaivio „Elingamite“ katastrofą daugelis jau buvo pamiršę, Australijos karinio jūrų laivyno kartografai nustatė tikruosius nelaimės kaltininkus. Pasirodo, kad prieš 30 metų hidrografinio laivo „Pandora“ geografai Trijų Karalių salas žemėlapyje pažymėjo neteisinga. Jie tą grupę salų pažymėjo per ketvirtį mylios ne į tą pusę.

Tyrimas dėl garlaivio katastrofos buvo atnaujintas. Jei žemėlapis būtų buvęs teisingas, nelaimė nebūtų įvykusios. Kapitonas buvo išteisintas, nes jis plaukė tiksliai pagal jūrlapyje nužymėtą kursą.

Vandenynas saugo turtą

Vieta, kur nuskendo „Elingamite“, jau daugiau kaip 100 metų  vilioja nardytojus. Čia jiems ne kartą buvo pavykę rasti jūros dugne išsibarsčiusių monetų. Keli bandymai organizuoti garlaivio nuolaužų pakėlimą nepavyko. Iškilo teisinių problemų: aukcione, kurį surengė draudimo kompanija, apdraudusi garlaiviu gabenamus metalinius pinigus, nuskendusį laivą nusipirko privati bendrovė.

Nuo 1995 metų Trijų Karalių salų regionas, pasižymintis didele jūrų floros ir faunos įvairove, paskelbtas draustiniu.

Netikslumai, klaidos straipsnyje? Susisiekite su redakcija

Susijusios naujienos

Vardas*:
Komentaras*: