Jūra

2013-10-08, 11:51

Graikų kreiserio nuopelnai [1]

Graikų                kreiserio nuopelnai
© Venanto Butkaus archyvo nuotr. Kreiseris „Georgios Averof“ ir jo vado admirolo Pavlos Kountouriotis statula Faliro įlankos pakrantėje.

Penkis karus ir du maištus pergyvenęs, šimtmetį atšventęs graikų kreiseris „Georgios Averof“ vis dar tebėra aktyvioje tarnyboje.

Geležinių monstrų palikuonys

Garbingo amžiaus sulaukę burlaiviai, kurių deniuose kadaise griaudėjo pabūklai, vis dar puošia daugelio uostamiesčių krantines. Tačiau geležinių jūros monstrų, kurie kovėsi praėjusio šimtmečio pradžioje, beveik nebeliko. Švedai neišsaugojo dviejų pasaulinių karų dalyvio šarvuočio „Gustav V“, kuris buvo statomas finansiškai remiant tautiečiams. Britai supjaustė į metalo laužą Atlanto ir Indijos vandenynuose, Viduržemio jūroje daugiau kaip pusę amžiaus kovojusį linijinį laivą „Warspite“, nors buvo siūlymų paversti jį muziejumi.

Panašiai pasielgė turkai su savo šarvuočiu „Yavuz“, kuris jiems tarnavo iki 1973 metų. Daugelį prancūzų, italų, buvusios Austrijos–Vengrijos imperijos laivų, pasižymėjusių mūšiuose, galima išvysti tik paveiksluose, senose nuotraukose ar kino kronikose. Jų metalas buvo reikalingas naujiems laivams statyti ar kitai karinei technikai.

Tarp išsaugotų šimtamečių karinių laivų, ko gero, labiausiai žinomi Cusimos mūšio (1905 m.) dalyviai – rusų kreiseris „Aurora“ ir japonų šarvuotis „Mikasa“. Prie šios poros reikėtų priskirti ir graikų kreiserį „Georgios Averof“.

Filantropo dovana

Šiandien į gilią ekonominę krizę kritusių graikų rūpestingai prižiūrimas istorinis kreiseris buvo pradėtas statyti 1910 metais Italijos mieste Livorne. Jo kaina buvo milijonas svarų sterlingų. Be to, statykla reikalavo, kad laivo pirkėjas trečdalį tos sumos sumokėtų avansu.

Graikijos valstybiniame ižde tokių pinigų nebuvo, tačiau turtingas graikų verslininkas ir filantropas Georgios Averof (1815–1899) mirdamas paliko testamentą, pagal kurį 20 proc. jo palikimo turėjo būti skiriama graikų karinio jūrų laivyno stiprinimui. Tiesa, su sąlyga, kad vienas naujausių laivų bus pavadintas jo vardu. Vykdant tas sąlygas ir buvo įsigytas naujas 140 metrų ilgio, gerai ginkluotas kreiseris, kurio įgulą sudarė 670 žmonių.

Maištas dėl sūrio

Iš statyklos naujasis kreiseris 1911 m. vasarą pirmiausia išplaukė į Didžiąją Britaniją dalyvauti Anglijos karaliaus JurgioV karūnacijos garbei surengtame laivų parade. Laivui vadovavo nelabai patyręs karininkas, kuris užplukdė kreiserį ant seklumos.

Svečiuojantiesiems Londone graikų jūreiviams, britai, norėdami parodyti savo vaišingumą, pasiuntė rinktinius patiekalus, kurie sukėlė maištą vos ne taip pat, kaip rusų šarvuotyje „Potiomkinas“. Kaltininku tapo delikatesinis stiltono sūris, kuris nedaug kuo skiriasi nuo rokforo. Graikų jūrininkai pasipiktino, kad juos maitina supelijusiais produktais. Laivo vadas nesugebėjo nuraminti įsisiautėjusios komandos, ir apie tai buvo pranešta Atėnams. Jį pakeisti iš Graikijos atvyko autoritetingas pirmojo rango kapitonas Pavlos Kountouriotis (1855–1935). Jis įvedė tvarką laive ir parplukdė jį į Graikiją.

Penkių karų dalyvis

1912 metų pabaigoje prasidėjo Pirmasis Balkanų karas. Kreiseris „Georgios Averof“ pasižymėjo dviejuose mūšiuose. Jų metu Osmanų imperijos karo laivynui buvo suduotas triuškinantis smūgis, ir vienas pats laivas užblokavo Dardanelų sąsiaurį.

Iki 1919 metų, kai Europoje, pagaliau įsivyravo taika, kreiseris „Georgios Averof“ dalyvavo net keturiuose karuose, kurie vyko Balkanų regione. Jiems pasibaigus, kreiseris buvo modernizuotas, o jo vadas P.Kountouriotis, kuriam buvo suteiktas admirolo laipsnis, tapo Graikijos Respublikos prezidentu.

Antrasis Pasaulinis karas buvo jau penktas graikų kreiserio sąskaitoje. 1941 metais vokiečiams įsiveržus į Graikiją, „Georgios Averof“ įgula nepakluso savo vadovybės įsakymui nuskandinti kreiserį ir nuplaukė į Aleksandriją. Vėliau anglai jį nusiuntė patruliuoti į Indijos vandenyną. Po Atėnų išvadavimo kreiseris, beje, vadovaujamas jau minėto admirolo sūnaus, pargabeno į tėvynę emigracijoje buvusią Graikijos vyriausybę.

Netikslumai, klaidos straipsnyje? Susisiekite su redakcija

Susijusios naujienos

Paskutinysis korsaras su legendine reputacija
Prie kruizinio terminalo – atviras muziejus
La Manšo sąsiauryje iš vandens iškeltas nacių lėktuvas
Dar kartą „perdirbs„   kreiserį „Aurora“
Vardas*:
Komentaras*: