Jūra

Vidmantas Matutis

2017-07-24, 11:51

Bankrutavusi laivininkystė dar vis tempia žemyn

Bankrutavusi laivininkystė dar vis tempia žemyn
Nemalonumas: netgi paskutinysis jau parduotas „Lietuvos jūrų laivininkystės“ laivas „Venta“ dar ir kitais metais gadins mūsų šalies laivybos pažeidimų statistiką.
© Vidmanto Matučio nuotr.

Dėl jau bankrutavusios „Lietuvos jūrų laivininkystės“ laivų sulaikymų 2014 ir 2015 m. Lietuva niekaip negali „išlipti“ iš Paryžiaus memorandumo pilkojo sąrašo.

Lietuvos lygis

Paryžiaus memorandumas, kuris vertina kiek kokios šalies vėliavos laivai padarė pažeidimų, yra svarbus vertinant vienos ar kitos šalies jūrinės sampratos lygį. Iš viso vertinamos 73 jūrinius registrus turinčios valstybės.

Lietuva pagal šį lygį pasaulyje yra 46 vietoje. O tai atitinka pilkąjį sąrašą, kuris prasideda nuo 43 vietos.

Kartu su Lietuva į pilkąjį sąrašą pateko Korėja, Lenkija, Kuveitas, Šveicarija. Libija, Marokas, Albanija, Indija, Libanas, Egiptas, Azerbaidžanas, Bulgarija, Ukraina.

Juodajame sąraše yra 12 valstybių. Iš Europos tik Moldova. Iš 515 jos laivų per 2014-2016 metų laikotarpį sulaikyti 85. Paskutinis sąraše Kongas, kur iš 86 jos laivų buvo sulaikyti net 24.

Lemia dalis nuo laivyno

Europos, JAV ir Kanados uostuose sulaikytų laivų kiekis skaičiuojamas pagal paskutiniuosius trejus metus. Sudarant 2016 metų Paryžiaus memorandumo sąrašą, kuris galios iki 2018 metų gegužės, nurodyta, kad iš atliktų 137 patikrinimų 6 laivai su Lietuvos vėliava padarė pažeidimus.

2014 m. du kartus buvo sulaikytas „Lietuvos jūrų laivininkystės“ laivas „Akvilė“. 2015 metais tris kartus „Lietuvos jūrų laivininkystės“ laivai „Romuba“, „Venta“ ir „Voruta“ ir vieną kartą „Baltnautic shipping“ laivas „Lyrika“. 2016 metais nebuvo sulaikytas nė vienas Lietuvos laivas.

Tačiau tai nereiškia, kad vertinant 2017 m. Lietuvos situacija pagerės ir ji „išlips“ iš pilkojo sąrašo. Nors nebebus vertinami 2014 metai, bet skaičiuojant 2015-uosius jau bankrutavusi „Lietuvos jūrų laivininkystė“ vis dar temps Lietuvą žemyn. Prie 3 Lietuvos laivų sulaikymų 2015 m. prisidės dar vienas šių metų atvejis, kai sausio 17 d. Prancūzijos Marselio uoste buvo sulaikytas „Baltnautic shipping“ laivas „Aquarius“.

Per tris metus sulaikyti 4 laivai, jei iki šių metų pabaigos nebus naujų sulaikymų, atrodytų lyg ir nedaug. Tačiau vietą Paryžiaus memorandumo sąraše lemia ne sulaikytų laivų vienetai, o jų procentas nuo viso laivyno. Kad Lietuva pakliūtų į baltąjį sąrašą per 3 metų laikotarpį turi būti sulaikyti ne daugiau kaip 3 laivai.

Šiais metais Lietuva turi mažiausiai laivų per visą jos laikotarpį po nepriklausomybės atkūrimo. Gegužės 1 dienos duomenimis, Lietuvos jūrų registre buvo registruoti 99 jūrų laivai. 2016 m. dar buvo 107 laivai. Verta prisiminti, kad 2003 metais buvo 202 jūrų laivai, 2011 m. dar 140 laivų.

Aplenkti kaimynų

Galima laikyti neteisybe tai, kad Panama su 313 sulaikytų laivų ar Malta su 135 sulaikytais laivais yra Baltajame sąraše. Tačiau šiose pigių vėliavų šalių registruose registruota atitinkamai 6082 ir 4586 laivai.

Visos kaimyninės valstybės, išskyrus Ukrainą, yra aukščiau Lietuvos.

Latvijos laivų registre per 2014-2016 m. laikotarpį buvo registruoti 85 laivai. Per tą laikotarpį nefiksuotas nė vienas su ja susijęs pažeidimas. Latvija yra Baltajame sąraše 26 vietoje. Estija taip pat Baltajame sąraše 28 vietoje. Iš 79 jos registruotų laivų nė vienas nepakliuvo. Nors 2017 m. Estijos laivynas jau turi problemą. Neseniai buvo sulaikytas su jos vėliava plaukiojantis laivas „Acorus“, kuriame rasta tiek pažeidimų, kad jam netgi uždrausta įplaukti į ES uostus.

Baltajame sąraše (39 vietoje) ir Rusija, nors iš 1258 jos laivų per 2014-2016 m. laikotarpį buvo sulaikyti net 61.

12 vietoje yra Švedija. Iš jos registre registruoto 361 laivo per 2014-2016 laikotarpį pakliuvo tik 2.

Netikslumai, klaidos straipsnyje? Susisiekite su redakcija

Susijusios naujienos

Jūreivystės sąraše Lietuva krenta žemyn
Latvijos laivininkystės sunkumai baigėsi
Lietuva stumiama link juodosios vėliavos
„Lietuviškų“ laivininkysčių pasaulyje – šimtai
Vardas*:
Komentaras*: