Jūra

Vidmantas Matutis

2017-04-24, 16:09

Klaipėda pirmauja lenktynėse su Ryga

Klaipėda pirmauja lenktynėse su  Ryga
Tendencija: didžiausią krovos augimą po kelerių metų kritimo šiemet demonstruoja Ventspilio uostas.
© Vidmanto Matučio nuotr.

Rytinės Baltijos uostuose šiemet naujos tendencijos – ryškiai mažėjo naftos produktų, bet fantastiškai augo anglių krova, kuri gelbsti Latvijos uostus.

Augimo tendencijos panašios

Klaipėda ir šiemet išlaiko lyderio pozicijas tarp rytinės Baltijos uostų. Atotrūkis tarp jo ir Rygos uosto siekia apie milijoną tonų. Klaipėdos uostas per I ketvirtį krovė 10 mln. 303 tūkst. tonų, Ryga – 9 mln. 307 tūkst. tonų. Abiejų uostų krovos augimas šiemet panašus – 2,8 proc. Klaipėdoje ir 2,1 proc. Rygoje.

Atotrūkis tarp Klaipėdos ir Rygos būtų dar didesnis jei ne rusiškos anglys. Jų krova Latvijos uostuose šiemet per pirmąjį ketvirtį šoktelėjo net 41,4 proc. Iš 5 mln. 782 tūkst. tonų rusiškų anglių, didžiausi kiekiai krauti kaip tik Rygos uoste. Klaipėdos uostas anglių, kuris laikomas pigiausiu kroviniu, iš viso nekrauna.

Yra ir nemalonių tendencijų Klaipėdos uostui. Jo krova kovą buvo 1,5 proc. mažesnė nei pernai, kai Rygos uosto krovos kilimo kreivė yra teigiama.

Dar viena nemaloni tendencija tai, kad Rygos uoste smarkiai auga konteinerių krova, kai Klaipėdos uoste ji minimali. Netgi manoma, kad Rygos uostas tempia tuos konteinerius, kurie anksčiau keliaudavo per Klaipėdos uostą. Konteinerių pagrinde mažėja „Klaipėdos Smeltės“ terminale. Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcijos vadovas Arvydas Vaitkus teigė jau kreipęsis į „Klaipėdos Smeltės“ konteinerių terminalo savininkus prašydamas paaiškinti, kas vyksta. Klaipėdos uosto direkcija yra daug investavusi į šio terminalo krantines ir tikėjosi, kad kaip tik „Klaipėdos Smeltė“ duos didžiausius teigiamus konteinerių krovos augimo rezultatus.

Bendrai šiemet I ketvirtį rytinės Baltijos uostuose krauta 2 mln. 966 tūkst. tonų konteinerių arba 9,9 proc. daugiau nei pernai.

Visuose rytinės Baltijos uostuose šiemet yra bendra tendencija tai, kad smarkiai sumažėjo grūdų krova. Ji per I ketvirtį visuose rytinės Baltijos uostuose siekė 1 mln. 596 tūkst. tonų ir buvo net 426 tūkst. tonų arba 21,1 proc. mažesnė nei pernai. Tai lėmė prastos 2016 metų derliaus nuėmimo sąlygos.

Išskirtinė teigiama šių metų Klaipėdos uosto tendencija yra tai, kad smarkiai (net 23 proc.) augo birių krovinių, pagrinde trąšų krova. Iš rytinės Baltijos uostuose šiemet krautų 4 mln. 920 tūkst. tonų trąšų per 4 mln. tonų teko Klaipėdos uostui.

Uostai atsigauna po šoko

Bendra rytinės Baltijos uostų krova šiemet yra 3,8 proc. didesnė nei pernai. Per I ketvirtį iš viso krauta 35 mln. 534 tūkst. tonų krovinių. Didžiausias krovos augimas (+16,7 proc.) šiemet fiksuojamas Ventspilio uoste. Jis per I ketvirtį krovė 7 mln. 099 tūkst. tonų krovinių. Galima teigti, kad šis uostas atsigauna po šoko, kurį jis patyrė, kai ėmė mažėti rusiškų krovinių kiekiai, pirmiausia naftos produktai.

Talino uoste toliau mažėjo naftos produktų krova, bet daugiau krauta anglių, geležies koncentrato ir jūrų keltais gabenamų krovinių.

Liepojos uosto krovos augimas – 13,1 proc. Jo bendra ketvirčio krova siekė 1 mln. 634 tūkst. tonų.

Iš rytinės Baltijos uostų vienintelis Talino uostas išlaiko neigiamas tendencijas. Jis šiemet krovė 4 mln. 999 tūkst. tonų. Tai yra 4,9 proc. mažiau jei pernai. Beveik visų Talino uosto krovinių krova šiemet yra geresnė nei pernai. Tačiau viską lemia rusiškų naftos produktų krova šiame uoste. Ji šiemet 17,4 proc. mažesnė nei pernai. Kai naftos produktai sudaro apie 40 proc. šio uosto krovinių, toks kritimas žymiai atsiliepia visam uostui.

Svarbi Talino uosto veiklos dalis – įvairios keleivinės ir krovininės linijos. Šiemet, kaip ir jau kurį laiką kasmet, daugėja keleivių tarp Talino ir Helsinkio (+1,7 proc.). Jos dalis bendrose Talino uosto keleivių linijose siekia net 87 proc. Tačiau kitose linijose keleivių mažėjo – tarp Stokholmo - Talino ir Sankt Peterburgo – net 65 proc., tarp Paldiski ir Kapelskaro – 5,4 proc., tarp Talino ir Stokholmo - 2,9 proc.

Ryškiai – net 11,8 proc. šiemet Talino uoste kilo jūrų keltais gabenamų krovinių kiekis – iki 1,19 mln. tonų.

Talino uosto krova nuolat krenta nuo 2006 metų, kai jis krovė 41,26 mln. tonų krovinių. 2016 metais Talino uostas krovė 20,11 mln. tonų krovinių. Ir tai buvo mažiausia šio uosto krova nuo Estijos nepriklausomybės paskelbimo.

Ar šiemet bus naujas Talino antirekordas? Kol kas apie tai anksti kalbėti. Šiemet sausį Talino uosto krova buvo itin tragiška. Ji siekė 1,367 mln. tonų – mažiausia visų laikų mėnesio krova. Atsilikimas nuo 2016 metų sausio sudarė net 38,7 proc. Bet per vasarį ir kovą krova pastebimai pasitaisė ir dabar atsilikimas nuo praėjusių metų nebėra toks didelis.

Rusiškų krovinių yra

Latvijos, o ypač Estijos uostų krovos rezultatai priklauso nuo rusiškų krovinių. Tai, kad rusiškų krovinių yra rodo ryškus pačių Rusijos uostų krovos augimas.

Rusijos Baltijos jūros baseino uostų krova per pirmuosius tris šių metų mėnesius siekė 61,5 mln. tonų. Ji 7,9 proc. didesnė nei pernai. Skirtingai nei rytinės Baltijos šalių uostuose, Rusijos uostuose augo netgi naftos produktų krova. Iš viso naftos produktai Rusijos Baltijos jūros regiono uostuose sudarė 38,3 mln. tonų – 4,4 proc. daugiau nei pernai.

Ust Lugos uosto krovos augimas šiemet yra apie 9 proc. (iš viso krauta 24,4 mln. tonų), Primorsko – 6,4 proc. (iš viso krauta 16,5 mln. tonų), Sankt Peterburgo – apie 5,5 proc. (iš viso krauta 12,6 mln. tonų), Vysocko – net 19,9 proc. (iš viso krauta 4,7 mln. tonų). Vienintelis Kaliningrado uostas rodo neigiamus rezultatus – apie 0,4 proc. mažiau krovinių nei pernai.

Bendrai Rusijos uostai per I ketvirtį krovė 182,8 mln. tonų krovinių. Tai 9,2 proc. daugiau nei pernai. Didžiausia dalis krovinių tenka prie Baltijos jūros esantiems uostams – 34 proc. Antras Rusijoje Azovo ir Juodosios jūros regionas su 32 proc. visų Rusijos krovinių dalimi.

Ryški Rusijos tendencija yra tai, kad atsigauna konteineriais gabenamų krovinių kiekis. Šiemet krauta 11,8 proc. daugiau konteinerių nei pernai.

Netikslumai, klaidos straipsnyje? Susisiekite su redakcija

Susijusios naujienos

Teismai     trikdo    uosto    plėtrą
Stebina Gdansko krovos augimo  tempai
Klaipėda didina atotrūkį nuo  kaimynų
Didėja Klaipėdos atotrūkis nuo kaimynų
Vardas*:
Komentaras*: