Jūra

Vidmantas Matutis

2017-05-09, 10:04

Nuolaidos – tik išskirtiniams laivams [1]

Nuolaidos – tik išskirtiniams laivams
Nuostata: dujovežiai skatina Klaipėdos uosto modernumą.
© Vidmanto Matučio nuotr.

Vyriausybė turėjo galimybę priskirti Klaipėdą prie pažangiausių, ekologinę laivybą skatinančių Europos uostų, bet tuo nepasinaudojo.

Laivų ekologiškumas

Vyriausybėje buvo svarstoma galimybė sumažinti Klaipėdos valstybinio jūrų uosto rinkliavas laivams, kurie naudoja suskystintas gamtines dujas. Lietuvos laivų savininkų asociacija siūlė linijiniams laivams, kurie naudoja alternatyvios rūšies kurą, sumažinti uosto rinkliavas iki 20 proc. Tai skatintų laivų savininkus pasirinkti mažiau taršias kuro rūšis.

Tačiau vertinant Lietuvos laivų savininkų asociacijos siūlymą mažinti rinkliavas ekologiškiems laivams.

Nuolaidas ekologiškiems laivams taiko Antverpeno, Zebriugės, Geteborgo, Nyneshamno, Hamburgo, Bremeno, Havro, Amsterdamo, Roterdamo uostai. Įprasta, kad skirtingiems laivams taikomos nevienodos nuolaidos. Vertinant laivų ekologiškumą, žiūrima, kiek jis, degant kurui, į atmosferą išmeta angliavandenilių ir kitų teršalų, įskaitant sieros ir kitus junginius. Uostuose sudaroma ekologiškų laivų indeksavimo skaičiavimo sistema. Įprastai nuolaidos pradedamos taikyti laivams kurių ekologiškumo indeksas yra didesnis už vidurkį.

Aukštas vidurkis

Tačiau Lietuvos Vyriausybė priėmė sprendimą Klaipėdos uoste taikyti nuolaidas vienai laivų grupei. Jos bus taikomos suskystintųjų gamtinių dujų dujovežiams, kurių talpa mažesnė nei 25 tūkst. bruto tonų (BT). Tokiu būdu ketinama skatinti, kad mažieji dujovežiai atplauktų į Klaipėdą paimti dujų, kurios būtų skirtos užpildyti (bunkeruoti) didelius laivus.

Numatyta, kad tokie laivai už paimtą vieną kubinį metrą suskystintųjų gamtinių dujų mokėtų 0,73 eurus ir 0,07 eurus už kiek vieną BT. Jie nemokėtų laivo, navigacinės ir krantinės rinkliavos.

Taip pat iki 70 proc. būtų mažinamos laivo, navigacinės ir krantinės rinkliavos bet kokiems laivams, kurie naudoja dujinius variklius ir į Klaipėdos uostą atplauks ne vykdyti krovos operacijas, o savo reikmėms užsipildyti suskystintomis gamtinėmis dujomis.

Manoma, kad taip Klaipėdos uoste bus skatinamas suskystintųjų gamtinių dujų vartojimas ir importas. Ir tai turėtų pagerinti Klaipėdos uosto SGD terminalo veiklą.

Priimant sprendimą yra orientuojamasi į arčiausiai esančius uostus, kuriuose veikia SGD terminalai. Vertinant vidutinio 7833 BT laivo rinkliavų paketą, jis Klaipėdos uoste iki šiol buvo 11,7 tūkst. eurų. Tuo tarpu Lenkijos Svinoustjės uoste jis siekia 5,21 tūkst. eurų, Švedijos Nyneshamno uoste - 7,8 tūkst. eurų, Belgijos Zebriugės uoste - 8,5 tūkst. eurų, Olandijos Roterdamo uoste - 12,9 tūkst. eurų.

Pritaikius nuolaidas Klaipėdos uosto rinkliavos vidutiniam 7833 BT laivui sumažėtų iki maždaug 8 tūkst. eurų ir taptų panašios artimiausiai esantiems uostams.

Rinkliavų mažinimo efektas

Taip pat Lietuvos laivų savininkų asociacija siūlė Vyriausybei sumažinti rinkliavas kitų rūšių - ne tik suskystintas dujas kaip laivų kurą, bet ir suslėgtas gamtines dujas, vandenilį, biodegalus, metanolį naudojamiems laivams.

Priimti tokios nuostatos Vyriausybėje nesiryžta. Šiuo metu Klaipėdoje nėra kitų rūšių kuro užpildymo infrastruktūros ir jos neplanuojama kurti artimiausiu metu. Todėl ir manoma, kad nuolaidų skatinimas kitų rūšių kurą naudojamiems laivams uoste nesukūrus infrastruktūros būtų netikslingas. Naujos nuolaidos galėtų būti svarstomos ateityje sukūrus tokią infrastruktūrą.

Vertinant Lietuvos laivų savininkų asociacijos siūlymą mažinti rinkliavas visiems ekologiškiems laivams, Vyriausybėje buvo konstatuota, kad Klaipėdos valstybinio jūrų uosto direkcija 2016-2018 metams yra numatytas vidutinis 7,5 proc. siektinas metinis nuosavo kapitalo kainos rodiklis. Pritaikius nuolaidas ekologiškiems laivams būtų mažinamos Uosto direkcijos pajamos iš rinkliavų ir tuo pačiu bloginami jos finansinės veiklos rodikliai.

Jei būtų taikomas rinkliavų mažinimas vien laivams, kurie naudoja suskystintas gamtines dujas, gamtinių dujų platinimo į laivus (bunkeravimo) veiklos efektas būtų - 2017 metais 155 tūkst. eurų, 2018 metais - 313 tūkst. eurų, 2019 metais - 467 tūkst. eurų, 2020 metais - 625 tūkst. eurų vertinant iš tos veiklos gaunamas rinkliavas.

Netikslumai, klaidos straipsnyje? Susisiekite su redakcija

Susijusios naujienos

Teismai     trikdo    uosto    plėtrą
Klaipėda didina atotrūkį nuo  kaimynų
Uostų lenktynės tarp Klaipėdos ir Gdansko
Klaipėda pirmauja lenktynėse su  Ryga
Vardas*:
Komentaras*: