(Lietuvių) Didžiausią pavojų keliantys jūrų laivai

Vidmantas Matutis

Prosche

Извините, этот техт доступен только в “Литовский”. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Извините, этот техт доступен только в “Литовский”. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Skęstančių laivų pasaulyje mažėja, tačiau dėl incidentų prarastų krovinių vertės įspūdingai auga.

Veikia specifiniai kroviniai

Pagal praėjusių metų duomenis, pasaulyje nuskendo per 50 laivų. Skęstančių laivų kiekis mažėja. Prieš 5-10 metų būdavo per 100 laivų.

Iki šiol vertinta, kad dažniausiai skęstantys krovininiai laivai yra sausakrūviai balkeriai, kurie gabena trąšas ir kitus panašius birius krovinius.

Dėl laivo vibracijos ir drėgmės birus krovinys pasidaro slidesnis ir triumuose jis pradeda labiau judėti, kartais tarsi skystis. Per audras, kai laivas mėtomas, krovinys pasislenka į vieną ar kitą pusę taip sutrikdydamas laivo pusiausvyrą.

Panašių incidentų gali būti ir su skystus krovinius gabenančiais laivais. Tačiau laivų incidentų statistikoje nei tanklaiviai, nei chemijos krovinius gabenantys laivai, nei juo labiau suskystintųjų gamtinių dujų (SGD) laivai „neišsišoka“. Incidentų su SGD laivais beveik nėra.

Kita didelė laivyno problema yra palyginti dažni gaisrai konteineriniuose laivuose. Jie kyla dėl konteineriuose esančio vieno ar kito krovinio specifikos. Taip pat gali sugesti, užtrumpinti ir specialių konteinerių, kaip konteineriai šaldytuvai, įranga.

Degė ir griuvinėjo

Šių metų praktika rodo, kad ne mažiau pavojingi yra ir lengvuosius automobilius gabenantys laivai. Šiemet įvairiose pasaulio vietose įvyko net šeši incidentai su tokiais laivais.

Apsivertė palyginti naujas 2017 metų statybos automobilius gabenęs laivas „Golden Ray“. Atlanto vandenyne degė japoniškus automobilių gabenimo laivas „Sincerity Ace“. Biskajaus įlankoje užsidegė ir nuskendo „Grande America“ su „Porsche“ ir „Audi“ automobiliais. Pietų Korėjoje degė 2163 automobilius gabenęs laivas „Platinum Ray“. Prie Ispanijos krantų degė „Grande Europa“ su 1843 automobiliais. Filipinų jūroje degė automobilvežis „Diamond Highway“.

Ekspertai pripažįsta, kad gaisrai, avarijos automobilius gabenančiuose laivuose pagal problemos mastus pasaulyje atsidūrė antroje vietoje po gaisrų konteinervežiuose.

Automobilių gabenimo laivai yra aukštais bortais, juos intensyviau veikia stipresni vėjai. Kita priežastis, kodėl šie laivai dažniau apsiverčia yra neteisingas jų balasto sureguliavimas. Gaisrai tos klasės laivuose dažniausiai kyla dėl gabenamų automobilių akumuliatorių. Nauji automobiliai į laivus įvaromi ir iš jų išvaromi. Juose lieka ir kuro, ir įjungti akumuliatoriai. Užsidegus vienam automobiliui ugnis greitai persimeta ant kitų, nes jie sustatyti itin talpiai vieni šalia kitų.

Gesinant gaisrus būta atvejų, kai užpilant į denį didelį kiekį vandens jis susirenka prie kurio nors borto ir tarsi verčia laivą. Tokio tipo laivų problema yra ir ta, kad jie yra su didelėmis erdvėmis be pertvarų. Į juos patekęs vanduo „vaikšto“ vos ne po visą laivą.

Panašios problemos yra ir jūrų keltuose, kurie kartu su puspriekabėmis plukdo ir daug sunkvežimių. Garsiausiais pavyzdys buvo Baltijos jūroje, kai užsidegė laivas „Lisco Gloria“.

Milžiniški incidentų nuostoliai

Dauguma automobilių sudegusiuose laivuose yra nauji. Jų kainos didelės. Laive „Grande America“ buvo per 2000 automobilių. Vien nuskendusių 37 „Porsche“ automobilių nuostoliai siekė beveik 10,8 mln. JAV dolerių. Laive buvo „911 GT2 RS“, „718 Caymans“, „Boxters“, „Cayennes“ modeliai, kurių vidutinė kaina per 292 tūkst. JAV dolerių.

Kartu su laivu nuskendusių automobilių „Audi“ A3, A4, RS4, RS5 ir Q7 kainos svyravo nuo 44 iki 74 tūkst. eurų.

Bendrai prarastų automobilių nuostoliai galėjo siekti per 100 mln. JAV dolerių. O kur dar prarasto laivo vertė? Dar gerai, kad per šį incidentą nenukentėjo nei vienas iš 27 įgulos narių.

Apie bendrus šio incidento nuostolius nepranešta, tačiau ne viską įmanoma ir įvertinti. Kaip įvertinti tai, kad incidento metu į aplinką išsiliejo 2200 tonų degalų. Laivo eksploatuojančios „Grimaldi Lines“ atstovai aiškino, kad laive buvo ir 365 konteineriai, tarp jų 45 su „pavojingomis medžiagomis“. Į vandenį pateko 10 tonų druskos rūgšties, 70 tonų sieros rūgšties.

Golden Ray“ laivas nenuskendo, tik apsivertė. Bet dėl jame buvusių sugadintų automobilių patirta per 80 mln. JAV dolerių nuostolių. Didžioji dalis automobilių buvo nurašyti.

Dar keliasdešimt milijonų JAV dolerių nuostolių buvo patirta dėl paties laivo. Pripažinta, kad po to, kai laivas apsivertė, jo konstrukcija buvo gerokai pažeista. Prie nuostolių prisidėjo ir laivo atkėlimas, buksyravimas, remontas.




    avatar

    Партнеры

    klaipedos naujienos