Smūgis hibridiniams keltams Europoje

Vidmantas Matutis

Pasirengimas gaisrą kelto akumuliatoriaus skyriuje, kur susidarė pavojingos dujos, gesino Bergeno chemikų grupė su specialia įranga

Akumuliatoriais varomus hibridinius keltus svajojanti įsigyti „Smiltynės perkėla“ turėtų rimtai įvertinti incidentą, kuris nutiko Norvegijoje.

Sprogo kelto baterija

Norvegijoje, kuri ypač susižavėjo alternatyvios energijos varomais laivais, spalio 11 dieną įvyko neįtikėtinas incidentas. Tarp Bergeno ir Sunnholdland salos plaukiančiame kelte „Ytterojningen“ sprogo laivo akumuliatoriai.

Sprogimas buvo toks didelis, kad netgi nustebino Norvegijos jūrų administracijos ir keltų bendrovės vadovus. Incidentas, kai sprogo jūrų kelto akumuliatoriaus baterijos, pirmas ne tik Norvegijoje, bet ir, ko gero, pasaulyje. Norvegija pasaulyje yra viena iš alternatyvios energijos naudojimo laivuose lyderių.

Po sprogimo kelte kilo gaisras. Laimei, kad juo plaukę žmonės ir įgula nenukentėjo, spėta laiku evakuotis.

Dėl sprogimo keltas apgadintas. Paskelbta, kad jo remontas bus brangus, atstatymas truks kelis mėnesius ir kainuos apie 2,5 mln. eurų.

Įdomiausia tai, kad akumuliatorius kelte sprogo tuo metu, kai jis neveikė – buvo išjungtas, o keltą varė dyzelinis variklis. Todėl neaišku, kas galėjo sukelti sprogimą keltų akumuliatoriuje.

Nerimas dėl kitų keltų

Norvegijos jūrų administracija, kaip pranešė Norvegijos radijas, nurodė skubiai įvertinti kitus šioje šalyje naudojamus hibridinius keltus, jų akumuliatorių keliamą riziką.

Norvegijoje jau yra kelios dešimtys hibridinių keltų. Akumuliatorius jiems gamino kompanija „Corvus Energy“. Ji ir ėmėsi teikti patarimus, kaip įvertinti akumuliatorius kituose Norvegijos keltuose.

Iš alternatyvių jūrų keltų hibridiniai keltai, kurie naudoja dyzelinius variklius ir elektros baterijas Norvegijoje vystėsi sparčiausiai. Pagrindinis tokių keltų užsakovas buvo Norvegijos laivybos kompanija „Norled“.

Šis incidentas tokių keltų vystymąsi gali pristabdyti.

Taip pat Norvegijoje sparčiau nei kituose regionuose naudojami suskystintomis gamtinėmis dujomis varomi keltai. Pastaruoju metu rengiamasi įdiegti ir dar kitomis alternatyviomis kuro rūšimis, kaip vandenilis, varomus keltus.

Incidentas su hibridinių keltu gali pristabdyti hibridinių laivų technologijų plėtrą.

Keltas „Ytterojningen“ nėra naujas. Jis buvo pastatytas 2006 metais kaip dyzelis. Į hibridinį keltą jis perdarytas 2018 metais.

Pirmas toks gaisras

Incidento metu paaiškėjo ir tai, kad likviduoti laivų akumuliatorių sprogimų pasekmes nėra paprasta.

Po akumuliatorių sprogimo sukelto gaisro išsiskiria pavojingos dujos. Pati įgula tokio gaisro negali likviduoti. Kelto „Ytterojningen“ gaisrą gesino specialiai apmokyta ugniagesių komanda iš Bergeno.

Dronu ir infraraudonųjų spindulių kamera ugniagesiai ir nufilmavo, kaip atrodo pirmą kartą Norvegijoje kilęs tokio pobūdžio laivo gaisras.

Hibridinio kelto sprogimu susidomėjo ir Norvegijos policija, ir Tarptautinės jūrų organizacijos. Po kruopštaus incidento tyrimo ir tarptautiniu mastu gali būti priimti vienokie ar kitokie sprendimai ar netgi draudimai.

Dabar svarbiausia yra išsiaiškinti, kas sukėlė sprogimą ir kodėl jokie laivo indikatoriai nerodė apie baterijos perkaitimą ar kažkokį jos gedimą. Taip pat bus ieškoma atsakymų į klausimą, ar panašūs incidentai gali pasikartoti? Ar, iš pirmo žvilgsnio atrodytų saugūs laivai, ateityje nekels pavojaus laivo keleiviams?




    avatar

    Mūsų draugai

    klaipedos naujienos