Su naujoviškais keltais per Kylio kanalą

Vidmantas Matutis

Gaminys naujos kartos kelte, skirtame Temzės upei

Lietuvos jūrininkai kartais gauna netikėtus, o tuo pačiu ir įdomius darbo pasiūlymus.

Naujos kartos keltai

Jūrų kapitonas Juozas Liepuonius grįžo iš vieno trumpo, bet įdomaus reiso. Jis iš Lenkijos į Didžiąją Britaniją pervarė pastatytus du naujus upinius keltus. Keltus, kurie dirbs Temzės upėje, pastatė Gdansko kompanija „Remontowa Shipbuildings“. Juos užsakė šalia Londono esanti Volvičo miesto keltų kompanija „Woolwich Ferry“. Ji aptarnauja keltų liniją per Temzės upę A205 kelyje iš Londono į Barkingą. Iš esmės šis kelias yra rytinė tolimojo Londono žiedo dalis.

Įdomu tai, kad Volvičo mieste tarp jo pietinės ir šiaurinės dalies yra pėsčiųjų tunelis po Temze. Bet šiame mieste nėra nė vieno tilto.

Lenkijoje pastatyti keltai vienu metu gali priimti 30 sunkvežimių, 120 lengvųjų automobilių ir 350 keleivių. Krova vyksta iš karto į du denius. Jų ypatybė, kad laivai ypač manevringi su naujos kartos sraigtais, kurie sukasi 360 laipsnių. Laivai valdomi tik sraigtų pagalba, nėra vairo plunksnos“, – aiškino J.Liepuonius.

Laivai specialiai pritaikyti palyginti srauniai Temzės upei. Prieplaukos abiejose upės pusėse pastatytos priešais vieną kitą. Bet jos pasuktos taip, kad stovinčių laivų neužkabintų srovės. Keltai nuo vienos prieplaukos prie kitos plaukia puslankiu, pradžioje pasroviui, o po to kasasi prieš srovę. Todėl buvo reikalingi galingi ir stiprūs upiniai keltai. Juos lenkai pastatė maždaug po 25 mln. svarų sterlingų už kiekvieną.

Domėjimasis Klaipėda Rendsburge

Anot J.Liepuoniaus, pervaryti keltus iš Lenkijos į Londono rajoną nebuvo paprasta. Upiniai keltai nėra pritaikyti plaukioti jūrose. Jie turėjo griežtus pervarymo saugios laivybos reikalavimus. Nuo kranto galėjo nutolti ne daugiau kaip 50 jūrmylių. Buvo ribojamas bangų aukštis iki dviejų metrų ir vėjo greitis iki 12 metrų per sekundę.

Plaukta per Kylio kanalą, toliau pagal Vokietijos, Olandijos ir Belgijos krantus ir La Manšo sąsiaurį. Kylio kanale Rendsburgo mieste savaitę papildomai teko laukti gero oro.

Vietos gyventojai domėjosi stovinčiais keltais, prašė leisti juos apžiūrėti, sužinoję, kad pastatyti Lenkijoje, gyrė kokybę. Sutikau ir tokių, kurie, sužinoję, kad esu iš Klaipėdos, su nostalgija kalbėjo apie buvusį Memelį“, – pripažino J.Liepuonius.

Rendsburgo mieste jam krito į akis, kad parduotuvėse, baruose, policijoje dirba daug vyresnio amžiaus žmonių. Nustebino ir tai, kad šiame mieste gerokai mažesnės drabužių ir avalynės kainos nei Lietuvoje.

Kanale dažnos avarijos

Laukiant geresnių orų J.Liepuonius detaliau pasidomėjo ir Kylio kanalu, jo istorija. Šiaurės ir Baltijos jūras jungiantis kanalas yra 98 kilometrų ilgio. Plaukdami šiuo kanalu laivai sutaupo 243 jūrmyles arba 450 kilometrų palyginti jei plauktų per Zundo ar Didžiojo Belto sąsiaurius.

Kanalo kasimas turi panašumo su Karaliaus Vilhelmo (Klaipėdos) kanalu. Kylio kanalą nuo 1887 iki 1895 m. kasė apie 9 tūkst. darbininkų iš Vokietijos ir jos Afrikos kolonijų. Dalis prie kanalo atgulė amžiams.

Po kanale yra vienas tunelis ties Brunsburgu, 8 tiltai, kur nuo vandens paviršiaus 42 metrai, 14 keltų linijų, kurios kerta kanalą.

Praplaukti vidutiniškai 102 metrų pločio kanalą su garantuotu 11,3 metrų gyliui ir ribota 8,1 m grimzle nėra paprasta. Laivus lydi vienas locmanas ir du vairininkai. Laivų avarijos čia dažnos, ypač prie rytinių Holtenau ar vakarinių Brunsbutel vartų.

Dauguma avarijų įvyksta dėl laivų gedimų ir žmogiškojo faktoriaus. Kaip ir visuose kanaluose, išskyrus Panamos, įvykus avarijai visais atvejais kaltas lieka laivo kapitonas. Netgi ir tais atvejais, jei locmanas padarė klaidą. Pagal jūrinę praktiką, kapitonas turėjo laiku pastebėti ir ištaisyti klaidą“, – paaiškino J.Liepuonius.

Po didesnės avarijos Kylio kanalas uždaromas 2-3 paroms. Ypač, kai sugadinami šliuzų dokai ar jų vartai. Ilgiausiai net savaitę kanalas buvo uždarytas 2015 m. kovą, kai netikėtai sustojus varikliui į Brunsbutelio šliuzą rėžėsi krovininis laivas. Vartus ir jo konstrukcijas teko ir naujo permontuoti. Šių metų pavasarį konteinerinis laivas panašiai rėžėsi ir į Holtenau (šliuzas nuo Baltijos jūros Kylio pusės) vartus. Jiems atstatyti prireikė trijų parų.




    avatar

    Mūsų draugai

    klaipedos naujienos