Vergijos ir laisvės paženklinta škuna

Venantas Butkus


Po pasaulį plaukioja burlaivio „Amistad“ kopija, kuri skleisdžia idėją apie žmogaus teisę kovoti už savo laisvę, kaip ir prieš 180 metų, kai laive įvyko Afrikos vergų sukilimas.

Neišrankus kapitonas

Dviejų stiebų maždaug 20 metrų ilgio škuna buvo pastatyta Baltimorėje, JAV rytinės pakrantės uostamiestyje. Ją iš karto nusipirko Kuboje gyvenantis ispanų kapitonas Ramonas Ferreras. Burlaiviui jis suteikė ispanišką vardą „Amistad“ („Draugystė“). 

Kuba ir kelios kitos salos Karibų jūros regione tuomet priklausė Ispanijai. Joje vis dar gyvavo vergų prekyba. Tuo vertėsi dideli krovininiai laivai, specialiai pritaikyti vergams vežti per Atlanto vandenyną. „Amistad“ buvo per mažas, kad galėtų dalyvauti šiame „versle“. R.Ferreras su škuna plaukiojo trumpais maršrutais. Dažniausiai tarp nedidelės Guanajos salos ir Kubos sostinės Havanos. Pagrindinis laivo krovinys būdavo cukranendrės. Kartais nevengta pervežti ir ispanų plantatorių vergus iš vienos salos į kitą.

1839 m. sausį Portugalijos vergų laivas „Tecora“ atplukdė į Havaną parduoti 500 afrikiečių iš Siera Leonės. Plantacijų savininkai Jose Ruizas ir Pedras Montezas aukcione nusipirko apie pusšimtį vergų. Juos planavo nuplukdyti į savo valdas.

Tuo metu Havanos uoste stovėjo škuna „Amistad“. Ją ir nusisamdė cukranendrių plantacijos savininkai. Kapitonas R.Ferreras nebuvo išrankus, kad atsisakytų nelabai švaraus, bet papildomo uždarbio.

Sukilimas ir kelionė zigzagais

1839 m. birželio 28 d. „Amistad“ išvyko iš Havanos. Be įprasto krovinio jame buvo ir 53 į vergovę pakliuvę afrikiečiai: trys mergaitės, berniukas ir 49 vyrai. 

Laivo komandą sudarė kapitonas R.Ferreras, jo šešiolikmetis vergas juodukas Antonio, du jūreiviai ir mulatas virėjas Celestinas. Gyvąjį krovinį lydėjo ir abu plantatoriai. Dalis vergų buvo sugrūsta į krovinių triumą. Ten nebetilpusius suguldė ant denio.

Trečią plaukimo naktį 25-erių metų vergas Sengbe Pieh, suradęs ant denio vinį, išsilaisvino iš pančių. Kol prie vairo budėjo tik vienas jūreivis, o visi kiti ramiai miegojo, jis išlaisvino ir kitus afrikiečius. Prieš auštant išlaisvinti vergai užėmė laivą. Lovoje užkluptas kapitonas bandė pasipriešinti, sužeidė du sukilėlius, bet buvo sukapotas mačetėmis. Nuo šių ilgų peilių, skirtų cukranendrėms kirsti, žuvo ir laivo virėjas. Abu laivo jūreiviai vos prasidėjus sukilimui spėjo sušokti į gelbėjimosi valtį ir dingo. 

Susidoroję su kapitonu, sukilėliai abu vergvaldžius paliko gyvus. Neturėdami jūreivystės įgūdžių, jie bandė priversti Ruizą ir Montezą nuvairuoti škuną į Afriką. Vergai žinojo, kad norint sugrįžti į tėvynę, jiems reikia plaukti rytų kryptimi. Dieną abu vergvaldžiai laivą vesdavo ta kryptimi, bet užėjus nakčiai, bandydami grįžti į Kubą, laivą pasukdavo į vakarus. 

Kelionė tokiais zigzagais tęsėsi daugiau kaip 60 dienų. Baigėsi maisto ir vandens atsargos, keli afrikiečiai mirė, kiti sirgo ir buvo netoli mirties. 

Vergai atgavo laisvę

Galiausiai škuna „Amistad“ pasiekė Atlanto vandenyną. Navigatoriais tapę plantacijų savininkai ir toliau apgaudinėjo afrikiečius. Jie nukreipė „Amistad“ į šiaurę išilgai rytinės JAV pakrantės. Čia jį rugpjūčio 26 d. pastebėjo ir sulaikė amerikiečių karinis laivas „Washington“.

„Amistad“ su jame buvusiais žmonėmis buvo nuvilktas į Niu Heiveno jūrinį uostą Long Ailendo pakrantėje. Plantacijų savininkai iš karto buvo paleisti, o afrikiečiai sulaikyti. Tolimesnį jų likimą sprendė teismas. Ispanai tvirtino, kad laive esantys vergai yra jų nuosavybė. JAV Aukščiausiasis Teismas bylą išsprendė afrikiečių naudai. Buvo nustatyta, kad Sengabe Pieh ir jo tėvynainiai afrikiečiai teisėtai gynė save nuo vergovės. Jie atgavo laisvę ir 1842 m už amerikiečių aukotus pinigus buvo nugabenti į Afriką. Abu plantacijų savininkai it musę kandę grįžo į Kubą.

„Amistad“ vergų sukilimo istorija sulaukė didžiulio dėmesio pasaulyje ir tapo judėjimo panaikinti vergiją simboliu.

 „Amistad“ replikos misija

Po ketverių metų projektavimo 2000 m. kovo 23 d. istoriniame Mystiko uoste (Konektikuto valstija) nuo stapelių buvo nuleista šiuolaikinė škuna „Amistad“. Ji nėra tiksli originalo replika, nes yra šiek tiek ilgesnė, kad tilptų mašinų skyrius. Tačiau visa statyba vyko naudojant XIX a. tradicinius įgūdžius ir metodus.

2007 m. buvusio vergų laivo „Amistad“ replika atliko 14 tūkst. jūrmylių turą per garsųjį Atlanto vergų prekybos trikampį. Kelionę pradėjęs Niu Heivene, kur vyko „Amistad“ keleivių teismas, laivas aplankė Lisaboną, Kanarų salas, Senegalą, Siera Leonę ir per Žaliąjį kyšulį, Karibų jūrą, JAV rytinėmis pakrantėmis sugrįžo į savo nuolatinę stovėjimo vietą – prie Mystic Seaport muziejaus krantinių.

Šiandien škunos „Amistad“ misija yra supažindinti visuomenę su vergijos panaikinimo, diskriminacijos ir pilietinių teisių gynimo istorija. 




    avatar

    Mūsų draugai

    klaipedos naujienos